söndag 11 april 2010

Vinterskörd och loppisfynd

Vi har en liten buske vildnypon på tomten. Den är inte så stor så det blir ju inga mängder nypon, inte tillräckligt för att jag skulle ge mig på att försöka koka nyponsoppa i höstas. Men i vintras när jag hittade recept på en nyponsockerkaka i Mia Öhrns och Claes Karlssons bok ”Sockerkakor” så fanns det inga ursäkter längre! Så de genomfrusna, stenhårda nyponen fick komma in och tina för att bli kaksmaksättare. Det var helt klart inte den optimala skördetiden, de blev väldigt mjuka och kleggiga när de tinat och det var ett väldigt sjå att skrapa bort alla kärnor, men kakan blev till slut riktigt god! (Kanske mest tack vare sherryn som också var med, men nyponsmaken var inte alls dum den heller.)



Glasfatet som kakan ligger på hittade jag på loppis häromdagen. Nu med trädgård och uteplats så behövs ju plötsligt en massa nytt husgeråd för saft och tårtkalas och silluncher och grillkvällar! Så på ett par loppisturer har lite blandade glasassietter, några glasskålar och en fin karaff till spriten (dock utan kork) införskaffats, som en god start. Jag är verkligen helt okunnig om sånt här så om det är några fynd vet jag egentligen inte, men jag gillar dem och dyrt var det i alla fall inte!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Finfina skålar!

StickLena =KnitLena sa...

Glasfaten känner jag igen har såna själv.