torsdag 10 april 2008

Lövsjal

Jag har glömt att visa den färdiga lövsjalen. Jag har stickat en hel sjal i spets! Hurra!

Jag är supernöjd! Mönstret var precis lagom utmanande och garnet helt perfekt! Den improviserade blockningen funkade fint, kanterna blev helt okej.

Mönster: Lövfald av Annette Danielsen, inköpt på Strikk.
Garn: KidLin lace weight, från Louet (inköpt på Purl Soho i NY).
Stickor: Denise rundstickor nr 5 (3,75 mm).

Att mönstret var på danska gjorde inte något eftersom det mest var att följa ett diagram, och en översättningslista över sticktermer följde med.

Diagrammet var lite speciellt eftersom alla varv var ritade från den sida de stickas utan att det stod nåt om det- annars tycker jag alla varv brukar vara ritade från rätsidan. Men jag ringde Strikk och fick jättebra hjälp att reda ut hur det skulle tolkas. Sen var det inga problem alls när jag väl kom igång.

Garnet var också lite speciellt, men en tunn tråd lin och en tråd kidmohair som löper tillsammans. Lite pilligt med de två trådarna ibland, men en superhärlig känsla i den färdiga sjalen. Precis som jag hoppades att det skulle bli- mjukt och fluffigt men med lite tyngd och stadga!

8 kommentarer:

Ming Ching sa...

Å men hejsan - tack detsamma! O jag fick en hel ny blogg att läsa igenom! Jag har lämnat lite kommentarer här o där.

Själv är jag periodare när det gäller bloggandet, detta gäller dock inte stickandet/virkandet... hehe ; )

Jorun sa...

Vilken fin sjal! Lövmönstret var ovanligt vackert med den aningen kraftigare konturen. Jag är ingen spetsstickare, men kan kanske bli... Jag har nyss börjat på en liten swallowtail sjal och det är faktiskt roligare än jag trodde!

Smycka sa...

*applåder* Den blev jättefin sjalen!

Ulrica =o)

Dödergök sa...

Wow! Dundersnygg! Jag blev väldigt intresserad av garnet, det låter ju väldigt spännnade, lin och fluff på samma gång. Den måste ha en väldigt vacker glans. Det är alltid kul när någon stickar i något annorlunda garn tycker jag, det ger massor med inspiration till att testa egna nya idéer. :)

Ming Ching sa...

Visst är det KUL att hitta en likasinnad! Undras just varför - är det för att man är så rysligt kär i sig själv månne...? Eller kanske bara en bekräftelse på hur man är? Roligt är det hursomhaver.

Jag sparar oxå skog - varje morgon!

Byian sa...

Jättesnygg. Tycker att det är så spännande att blanda material så som u beskriver ditt garn. Lin passar ju dessutom till allt.

Bland garnnystan och sytråd sa...

Så vacker!! Har själv tittat på den när jag varit på Strikk.Kanske någon gång, nästa gång. Tänk att man kan ha nästan hur många sjalar som helst.

Strumpstickan sa...

Jättejättejättesnygg!